Dag 9; San Christobal via de Sumiderokloof - Reisverslag uit Chiapas, Mexico van dignus - WaarBenJij.nu Dag 9; San Christobal via de Sumiderokloof - Reisverslag uit Chiapas, Mexico van dignus - WaarBenJij.nu

Dag 9; San Christobal via de Sumiderokloof

Door: Carin

07 Augustus 2013 | Mexico, Chiapas

Na het ontbijt weer de bus in op weg naar de Sumeridokloof. Een kort ritje want de kloof ligt net buiten de stad.
Als we het parkeerterrein opdraaien zie je dat dit best wel een toeristische attractie is. Een aantal kraampjes met de nodige spullen en etenswaren staan voor de ingang naar de kassa.
Cas scoort nog een machete.
Daarna met de hele groep de boot in. Er wordt geadviseerd om de handen binnen boord te houden, omdat er krokodillen zitten. En , ja hoor, na een paar minuten zien we er al een liggen op een strandje. Als we dichterbij komen sprint hij het water in. Even later is het weer raak, er ligt een enorme joekel met twee kleintjes vlak bij. Een prachtig gezicht, later komen we er nog drie tegen, waarvan er twee met hun bek open liggen.
De kloof is ook prachtig, er is nog een verhaal dat de Spanjaarden de indianen van de hoogste punt naar beneden in de kloof gooiden omdat hun gevangenissen te vol waren.
Er zijn ook weer grote groepen pelikanen die vanuit de bomen naar hun maaltje vis op zoek gaan.
Halverwege onze tocht door de kloof zijn we geschokt over hoeveel plastic en andere zooi er in het water ligt. Het schijnt van dorpjes, die verder aan de rivier liggen, te komen.
Na deze prachtige tocht gaan we verder naar San Christobal. Daar zijn we voor de lunch. We zitten in een hotel midden in het oude centrum. Het hotel heeft een prachtige tuin waar we lekker in kunnen zitten. Omdat San Christobal op 2000 meter ligt is de temperatuur hier heerlijk. Het centrum is ook erg leuk.
We eten wat in de stad en dan brengen we onze was (7,6 kilo) naar de wasserette. Voor nog geen 6 euro wordt onze was daar gedaan.
Daarna lekker relaxen in de tuin, wat stukjes schrijven. Sas is niet lekker ( migraine) en ligt in bed, de rest gaat 's avonds in de stad eten en ik eet met Sas in het hotel. Daarna heerlijk slapen, zonder airco en niet heet.

• 11 Augustus 2013 - 11:46

Oma Rietje:

Elke keer weer een genot om jullie verhalen te lezen. Wat een geweldige ervaring voor jullie allemaal.
    Ken je het verhaal van de krokodil in Botswana? We hadden daar een dagje op de Zambesi en de gids vertelde dat er de vorige avond een bezopen Duitser was gaan zwemmen in de rivier....De politie te water zocht toen of er nog iets van hem over was.

Heerlijk nu even een koele plek. Waardeloos dat Sascha migraine heeft. Zijn dat mijn genen? Helaas!

Ja, nog een paar dagen genieten in Mexico en dan wacht het gewone leven weer...Nou ja, nog maar niet aan denken.

Kus