Ode aan de elektronica.... - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van dignus - WaarBenJij.nu Ode aan de elektronica.... - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van dignus - WaarBenJij.nu

Ode aan de elektronica....

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg

30 November 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Als je 100 maanden bij BCC heb mogen werken wordt je natuurlijk wel een beetje geinfecteerd door het elektronicavirus. (Overigens wil ik mijn ex-collegae van BCC bij deze hartelijk feliciteren met de opening van de 50ste vestiging, want dat moet zo rond deze tijd plaatsvinden. Ik heb van 22 tot 47 mee mogen maken, maar na mijn afscheid zijn Veghel, Zutphen en Heerlen nu toegevoegd. Nog 30 te gaan; en hopelijk ook in de Bollenstreek en regio Papendrecht voor familie en vrienden!). Ik heb het virus vrij lang weten te weerstaan, maar de laatste anderhalf jaar ben ik wel een beetje los gegaan. Maximaal personeelskorting er uit gesleept zullen we maar zeggen. Zo zijn we - als waarschijnlijk laatste van de elektro-mohikanen - vorig jaar "eindelijk"aan de Flat TV gegaan; ben ik zeer enthousiast geworden over de harddisk recorder; superenthousiast over de Bose sounddock; staat er 17 inch notebook goed werk te doen op de eettafel, en drogen we 50% zuiniger met de nieuwste A-label droger van Bosch. Maar dat zijn natuurlijk niet de items waar we het op een reisweblog over willen hebben....
Carin vond de hoeveelheid elektronica die we mee namen nogal genant, maar zal nu toch moeten bekennen dat het onze reis wel opfleurt. Ik kon me bij vertrek verschuilen achter mijn verleden, maar nu is dat volgens mij niet meer nodig. Tenminste niet bij haar; wellicht na lezing van onderstaand wel bij julie. Grofweg vallen de apparaten in 4 categorieen onder te verdelen:
1. Muziek; 2. Foto/film; 3. Spelletjes; 4. Algemeen

ad1. Muziek.
Zoals met bijna alles, zijn we ook vrij laat bekeerd tot MP3. Ik wist tot voor deze reis ook niet echt hoe het met bijvoorbeeld een I-tunes werkte, terwijl ik toch al een jaar zo'n mooie 8gb Apple Nano (vorige editie; zo'n mooie dunne) in mijn la had liggen. Nu zijn we superenthousiast. Het is heerlijk dat iedereen tijdens het reizen (en dat doen we vrij veel.....) zijn eigen muziek bij de hand heeft: de kids op een zeer basic, maar leuke Samsung; Carin op een oude shufle die we ooit bij aanvraag van een creditcard cadeau hadden. Iedereen min. 1gb, dus keus voldoende. En het aardige is dat we niet alleen muziek hebben (met dank aan oa Huibrecht, Nienke en Jolanda), maar ook heel veel luisterboeken hebben geript van de bibliotheek (als je geinteresseerd bent, laat het weten; is zo gecopieerd): Boris, Heksen, Kameleon, Jubelientje, Athur Japin, Kleine Kapitein, Abeltje,etc. Wat ook aardig is dat ik de hele verzameling op de laptop heb, en dus af en toe er nieuwe muziek of een nieuwe boek op kan zetten. Maar het mooiste is dat we mijn MP3 speler gebruiken als Juke Box in de auto! Jaren geleden heb ik, toen ik bij de firma Monster in San Francisco op bezoek was, een FM-transmitter gekregen. Dat was toen verboden in Nederland, terwijl het overal was toegestaan (net als kinderen zelf onderwijs geven.....). Volgens mij mag het nu wel. Dit is een apparaatje dat je aansluit op enerzijds je 12volt aansteker en anderzijds je MP3 speler, en dat via een FM frequentie de muziek van je MP3 speler naar de autospeakers stuurt. In de camper gebruikten we dit sporadisch omdat de dieselmotor veel herrie maakte en de speakers zeer matig waren. In de Ford is dat heel anders en genieten we van gouwe ouwe (Dire Straits, Joe Cocker, Supertramp, Eurythmics), iets moderner (Anouk, Amy MacDonalds, Katie Melua), Neerlandstalig (Blof, Wit Licht, Frank Boeien) en ook kindermuziek zoals VOF de Kunst met Sinterklaas, of Junior Songfestival. Carin heeft de rol als DJ met verve op zich genomen. Vaak mogen we om de beurt een liedje uitkiezen die zij alvast opzoekt terwijl het vorige nummer nog draait. Zo is iedereen happy, en krijgen de kids nog een beetje ouwe lullen cultuur na: "dit is U2".
Overigens houden we klassiek en Taizee met name voor in het vliegtuig. Daar krijgen we de kids nog niet erg warm voor.

ad2. Foto/film
Carin heeft ondertussen 2 gb aan foto's geschoten, dus bereid je maar voor op een ouderwets dia-avondje..... Geintje, dat zullen we jullie niet aandoen. We zijn al wel begonnen met het maken van fotoboeken. Sterker nog, een boek van Bali ligt al in Nederland, want die hadden we gemaakt met foto software van Dirk (ode aan de laptop) en via Internet bestelt bij Bas-foto (opgehaald door Ria bij de Bas in Papendrecht) als cadeau voor schoonpa Rob, die gisteren zijn afscheid vierde als werkende. Hij heeft zo'n 45 jaar (ja, jullie lezen het goed. Mooi he!) bij Zilveren Kruis (voorheen ziekenfonds) gewerkt, maar gaat er nu vol van genieten. Rob, geniet ervan en van harte!
Overigens was dat een van de andere doelstellingen van mijn sabbatical: 10 jaar achterstallig foto en film werk doen. Gaat niet lukken, maar omdat we wel de foto's van de vakanties van 2007 en 2008 op de laptop hebben, is er kans dat we deze al wel in de vakantie doen. Carin is met 2007 begonnen en maakt er iets moois van. En als je eenmaal weet hoe makkelijk het is om de prachtigste boeken te maken via de computer, weet je niet van ophouden. Dit hebben we van Ria geleerd.
Zelf heb ik geregeld de videaocamera in de hand. Het is is HD camera met harde schijf, en geregeld maak ik een back up op de computer (net als met de foto's overigens). Ik heb nog niet echt uitgevonden hoe ik dit mooi kan bewerken, maar we hebben nog 3 weken, en het is nu al aardig om te bekijken. Waarbij ik wel de neiging heb te veel te bewegen als ik film, waardoor de scherpstelling problemen heeft.

ad.3.Spelletjes
Hoewel ik nooit iets met computerspelletjes heb gehad (en nog niet) en we zeer kieskeurig zijn wat betreft kinderen achter de computer voor spelletjes, vind ik de Nintendo DS op zo'n reis als deze echt een zegen. Machteld had voor de zomer bijna een jaar gespaard om er 1 te kopen, en we hebben tijdens de zomervakantie kunnen zien hoe het werkt. En het mooie was dat Cas een brief aan de Sint had gestuurd, dat het ergste van de reis was dat hij niet in Nederland was als Sint kwam. Toen heeft Sint echt iets geweldigs gedaan: voor 1 keer 1 gigagroot cadeau voor Sascha en Cas opgestuurd vanuit Madrid om mee te nemen op reis. Je raadt het al: een Nintendo DS, inclusief een R4 kaart met 40 spelletjes (100 spelletjes heb ik op de laptop; voor de liefhebber). Overigens heeft opa Rob dit cadeau als ik het goed heb van de kinderen gekregen voor zijn pensioen, want ook vele volwassenen zijn er gek mee. Zo doet Carin heel regelmatic brain trainer, om de herensinhoud te checken. Ze is hier hartstikke goed in en vraagt ook mij geregeld om het een keer te doen. Met elke keer de constatering dat ik niet in haar schaduw kan staan; net als met jaren geleden de IQ test op TV. En ik vroeger maar denken dat ik slim was.... Ik kan jullie melden dat mijn vrouw vele malen slimmer is. Ik lul me er maar uit door te zeggen dat ik me meer richt op het ontwikkellen van mijn EQ en SQ....
In ieder geval: de kids zijn zeer blij met hun DS, en hoewel we ook hier strikte tijden hebben, is het vaak een uitkomst. Ook voor de ouders.

ad4. Algemeen
Hiertoe reken ik naast de laptop, de telefoon en de universele batterij/oplader.
De zegeningen van de 1,1kg zware laptop heb ik al vele malen genoemd: reisweblog; mails checken en sturen; internet (hyves, weer checken, info, nieuws); back-ups maken; fotoboeken maken, videokijken, muziek spelen, MP3 muziek bijwerken, DVD's afspelen en ook voor educatieve doeleinden zoals woordkasteel.
De mobiele telefoon gebruiken we bijna niet, maar is wel erg handig voor het bellen met de camperorganisatie na het ongelukje, of voor het reserveren van een locatie. En heel af en toe voor bellen met thuisfront.
Het laatste apparaatje waar ik de loftrompet over wil houden is een betrekkelijke nieuw apparaat van Philips dat ik pas op het allerlaatste moment (lees Schiphol) geregeld heb, maar dat erg van pas komt: een universele oplader/accu. Dit is een accu, waarmee je allerlei apparaten (zoals de MP3 spelers, telefoon, laptop, DS; met aparte connectie-tipjes) kunt opladen (en je dus geen aparte stekker nodig hebt; scheelt bagage), maar die tevens zo'n 30 uur stroom draagt. Dus als je onderweg leeg bent, kun je direct aan de accu. We hebben ook nog een auto-oplader erbij. Ideaal voor reizigers.

Wellicht dat ik BCC met deze ode een plezier doe; in deze waarschijnlijk economisch wat mindere tijden kunnen ze dat ongetwijfeld gebruiken. Ik realiseer me - zeker gezien het boeiend boek dat ik nu aan het lezen ben ( Hot, Flat and Crowded, why the world needs a green revollution; van de bekende New York Times columnist Thomas L. Friedman; recensie volgt...)- dat er een energie dilemma aan zit. Met groene stroom thuis is dat niet zo'n probleem, maar of dat hier ook bij elk oplaadpunt geldt??....





  • 30 November 2008 - 12:24

    Esther:

    Dat dia-avondje zie ik wel zitten hoor!Complimenten voor je leuke, prettig leesbare blog! ( had stiekem ook al gekeken op groene stekker natuurlijk!)


  • 30 November 2008 - 15:47

    Rob En Ria.:

    Zoals je wellicht reeds in je mailbox gelezen hebt is het fotoboek op de receptie als eerste overhandigd. Het was en is een wonder der techniek dat dit allemaal maar mogelijk is.Ik was er erg blij mee en het is daar veelvuldig bekeken. Ook de nintendo is in goede orde ontvangen en zal voor Ria en mij mede gebruikt worden om onze herseninhoud te checken zoals je hierboven beschreven hebt. Ik hoop dat de foto's van donderdag ook goed zijn overgekomen. We horen het wel. We zien uit naar de volgende verslagen en printen ze trouw uit voor tante Co en oom Bertus. Gisteren was het feest bij Joep en Hanneke. Joep zijn nieuwe bedrijfslogo's zijn onthuld. Het was een leuk spectakel met ruim honderd aanwezigigen. De foto's en krantenartikelen zul je na terugkomst wel zien en lezen.
    groetjes en een goede reis verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 22 Okt. 2008
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 129882

Voorgaande reizen:

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Goodmorning Vietnam

28 Juli 2013 - 18 Augustus 2013

Mexico met Djoser junior

11 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Canada

24 Oktober 2008 - 20 December 2008

Familiereis 2008

Landen bezocht: