Van Picton naat Takaka naar Murchison - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van dignus - WaarBenJij.nu Van Picton naat Takaka naar Murchison - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van dignus - WaarBenJij.nu

Van Picton naat Takaka naar Murchison

Door: Carin

29 November 2008 | Nieuw Zeeland, Murchison

Na een prachtige dag Picton vertrokken we in een miezer regen en toch wat kou richting Golden Bay. Ondanks het weer toch prachtige uitzichten. We zagen de Volendam van de Holland - Americaline in de haven liggen. Vooral Cas vond dit prachtig. Na een uurtje of twee door de bergen hadden we een rust in Nelson. Het weer was prachtig. Nelson was de tweede nederzetting die door de New Zealand Compagnie werd ontwikkeld. In 1858 werd Nelson de tweede stad van Nieuw Zeeland. Nu is het een redelijk grote stad met een leuk centrum en wat oude accenten. We hebben lekker gelunchd en hebben daarna nog wat door het stadje gelopen.
Maar.. we moesten ook weer verder. We hadden een telefoonnummer, via hollanders, van een echtpaar die een huisje aan het strand verhuurden. Na deze gebeld te hebben en een slaapplaats geregeld, reden we naar Takaka. Op de kaart een stukje van niks. Maar door bergen en bochten toch nog zo'n twee uur rijden. De natuur is werkelijk groots. Je blijft o en a roepen. Om een uur of half 6 kwamen we aan. Het huisje is een grote ruimte met een twee-persoonsbed, twee stapelbedden en een 1 persoonsbed. Er is ook nog een keukentje en een badkamer. Prima.
Voor de zee en het strand hoeven we alleen de tuin maar uit te lopen. De kinderen gingen gelijk spelen. Er werd van aangespoeld hout een restaurant gemaakt en met de schelpen (die echt groot en mooi zijn) werd gekookt. Op het strand werden we aangesproken door een man met een squad. Of de kinderen mee wilden rijden (zeg maar scheuren) over het strand. Dat vonden ze wel leuk.
Na een nacht goed slapen (eindelijk weer eens een redelijk bed) lekker buiten ontbijten en daarna schoolwerk in de tuin.
Voor de lunch en boodschappen naar Takaka. Takaka is een plaatsje dat bewoond wordt door alternatievelingen en boeren. Als je door het dorp loopt waan je je even terug in de jaren 60/70. Nog even een bezoek aan het Golden Bay museum gebracht waar natuurlijk een expositie over Abel Tasman niet ontbrak. Erg Leuk
's Middags gingen de kinderen weer verder met hun restaurant. Lekker op het strand gegeten en toen.. HET KAMPVUUR.
Er ligt veel hout op het strand dus een goed kampvuur bouwen was geen probleem. Het fikte goed en met een beker warme chocomelk (koelt hier 's avonds best wel af) was het helemaal goed. Omdat we het vuur op de rand van de vloedlijn hadden gebouwd was het heel spannend wanneer de zee het vuur mee zou nemen.
Na een douche hebben we nog om een uur of 10 naar de sterren gekeken (helaas nog niet donker genoeg). Het is onvoorstelbaar hoeveel sterren hier zijn. Michiel en ik gingen iedere avond om een uur of 11 nog even sterren kijken.
Je voelt je heel klein. Het is werkelijk heel bijzonder. Zoveel sterren heb ik nog nooit gezien
Vrijdag 28 november zijn we met kano's de zee op gegaan. Dat wil zeggen ; Michiel en Cas in een kano en Machteld en Sas in de andere. Ik was van het afduwen en de foto's. Voor de meiden best wel zwaar door de stroming die er stond en de beginnende eb. Daarna dagboeken schrijven.
's Middags met de auto het national park Abel Tasman in. Na een paar zeer bochtige ongeplaveide wegen kwamen we in een prachtige baai. Zo een die je alleen in de vakantiefolders ziet. Sas, Michiel en Cas hebben nog even gezwommen. Machteld en ik vonden het te koud. Het was trouwens weer prachtig weer.
Terug bij het huisje nog schelpen gezocht. Ik weet niet hoe we die gaan meenemen maar dat zien we wel.

Vandaag naar Murchison gereden. Weer een prachtige reis. Hier echt middle of nowhere. Grappig oud goudzoekers dorpje. Hut op camping midden in de natuur. Morgen trekken we verder, na de omgeving met prachtieg rivier tussen de bergen verkend te heben.

Groetjes van ons allen, Carin

• 29 November 2008 - 15:06

Romy Brussel:

Hello there aan de andere kant van de aardbol. Ik heb net jullie verhalen gelezen en ik verneem dat jullie ook een prachtige reis beleven in Nieuw Zeeland. Zoals jullie weten zijn Myrna en Robbert momenteel ook op het Zuidereiland. Ik heb hun reisschema er bij gepakt, omdat ik las dat jullie van plan zijn om walvissen te gaan spotten in Kaikoura. Myrna en Robbert komen daar 3 december a.s. aan en blijven daar dan 3 nachten. Misschien zijn jullie dan wel op dezelfde plek aan de andere kant van de wereld. Als dat zo is, dan is het natuurlijk wel heel bijzonder om elkaar daar te ontmoeten. Zij beleven inmiddels ook van alles, werkelijk onbeschrijfelijk wat een belevenissen en wat een natuur. Myrna en Robbert hebben voor de tijd dat ze in NZ zijn een ander tel.nr. wat ik jullie hierbij geef 0064210673128.
    Michiel, Carin en Kids, Peter en ik wensen jullie nog een goede reis verder een heerlijke vakantie samen!
    Geniet ervan! Veel liefs!

• 29 November 2008 - 17:12

Esther:

Wat klinkt dat geweldig!
    Heerlijk met je gezin vlakbij het strand en dan zulke grote schelpen en een kampvuur maken! Dat mag in Nederland natuurlijk niet aan het strand. En toch nog de romantiek door het samen sterren kijken....Hier wordt vanavond de schoen weer gezet! Liefs

• 29 November 2008 - 20:59

Tobias En Gijs:

haay allemaal ik zag dat het super leuk daar is. bij ons sneeuwde het vorige week en sneeuwt het morgen

hoelang krijgen jullie les van carin?? ik hoor het nog wel.

tobias en gijs en skip

P.S. ik heb heel veel zin om oud en nieuw te vieren in drenthe

• 29 November 2008 - 23:07

Myrna:

Hi Michiel, Carin en kids,

Heerlijk dat jullie het ook zo geweldig naar jullie zin hebben in NZ. Wij zitten nu in Franz Josef (West Coast) tussen de gletsjers. Morgen richting Punakaiki (bij de Pancake Rocks) om vervolgens richting Kaikoura te gaan voor het walvisspotten. Heel veel plezier nog in ieder geval!

Groetjes Robbert & Myrna