Dag 9 en 10 van hanoi naar Hue en Hue - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van dignus - WaarBenJij.nu Dag 9 en 10 van hanoi naar Hue en Hue - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van dignus - WaarBenJij.nu

Dag 9 en 10 van hanoi naar Hue en Hue

01 Augustus 2015 | Vietnam, Mai Chầu

Dag 9 is een reisdag. We vertrekken om een uur of 11 naar het vliegveld en dat betekent uitslapen, rustig ontbijten en onze rugzakken weer vliegtuigproof maken. Met de taxi rijden we Hanoi uit naar het vliegveld. Het is raar om naar een andere stad te gaan, Hanoi voelt al een beetje thuis.
Na een prima vlucht van een klein uurtje landen we in Hue. We regelen een taxi en die zet ons af voor een groot hotel. We moeten even schakelen na het kleine stadshotel uit Hanoi. Maar ook dit is prima en we hebben op de 11de verdieping een prachtig uitzicht over de stad en een zwembad:).
Na ons even opgefrist te hebben, besluiten we toch om nog even de stad in te gaan. Vandaag te voet en morgen op de fiets ( ook hier weer veel brommers). We lopen eerst even langs een Frans bakkertje waar we ons tegoed doen aan een baquette. De lunch was er bij ingeschoten. Daarna steken we de Parfumrivier over om even bij de citadel te gaan kijken. Zodra we de oude poort zijn doorgegaan heerst er een ander sfeertje. We lopen een stukje langs de muren van de citadel en keren dan terug naar de andere kant van de rivier waar de meeste eettentjes zich bevinden. Leuke straatjes met een gezellige sfeer. We eten bij een restaurantje dat we uit de reisgids hebben. Michiel en ik een Vietnamees menu en de kinderen een pizza. We lopen terug naar het hotel en op het dakterras spelen we nog een potje klaverjassen.

Dag 10
Op de 11de verdieping hebben we ons ontbijt. Een vrij grote eetzaal met ook een groot buffet. Als we onze buikjes vol hebben, gaan we de stad in. Deze keer op fietsen. Ik heb nog mijn bedenkingen, het is ook hier erg druk met bromfietsers. Maar omdat het weekend is valt het nog mee. De fietsen zijn prima en we komen heelhuids aan de overkant van de rivier. Als we dan door een van de poorten van de citadel zijn gefietst, wordt het gelukkig wat rustiger. We besluiten eerst om de citadel heen te fietsen en dan "de verboden stad" van binnen te bekijken.
Het is vrij warm, de zon laat zich zelfs zien, als we naar binnen gaan.
Helaas is deze keizersstad zwaar beschadigd tijdens de Vietnamoorlog.. De Viet Cong had zich in de stad verschanst en wist bijna twee maanden Amerikaanse aanvallen te weerstaan. In de jaren daarna veroorzaakten tyfoons en overstromingen nog meer schade. Maar wat overeind is blijven staan is erg indrukwekkend. De verschillende paleizen, de verblijven van de vrouwen, tempels , een lotusvijver, en voorwerpen uit de Nguyen- dynastie.....Het is prachtig. Als we weer buiten de citadel staan begint het een beetje te druppelen, maar we besluiten toch nog een paar km naar het westen te fietsen om om de Thien Mu-pagode te bekijken. We rijden weer door het drukkere gedeelte van de stad, maar komen al snel op een iets minder drukke weg langs de rivier. De pagode ligt op een heuvel met uitzicht op de parfumrivier. Het regent inmiddels aardig door als we er naar binnen gaan., De tempeltoren is 7 verdiepingen hoog en symboliseert de verschillende reïncarnaties van Boeddha. Bij de tempel zien we de lachende Boeddha en voordat we de tempel betreden moeten we onze schoen en sokken uit. Het is indrukwekkend en mooi.
Het is inmiddels harder gaan regenen en we worden bij de fietsen aangesproken door een man die ons met fiets en al in de boot mee wil nemen en aan de andere kant van de rivier wil afzetten. We onderhandelden even en stappen daarna opeen klein bootje. We worden op kleine plastic stoeltjes over het bootje verdeeld, zodat we het gewicht een beetje verdelen. De vrouw van de schipper springt ook nog aan boord en maakt een paar leuke foto's van ons en haalt vervolgens haar koopwaar te voorschijn. Wij kopen een paar mooie prenten en een sjaal en zitten lekker droog.
In Hue centrum aangekomen, een klein half uur later, fietsen we nog naar het Franse bakkertje, voor een late lunch om vervolgens naar het hotel terug te keren. Daar wordt gezwommen, gelezen en 's avonds lopen we de straatjes achter ons hotel weer in om een hapje te gaan eten. Morgen stappen we op de trein naar Hoi An en daar blijven we dan 4 nachten.

• 03 Augustus 2015 - 03:08

Erik:

Lijkt me een bijzondere ervaring!! Zo'n andere cultuur, geniet er maar van!