Dag 11; San Christobal - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van dignus - WaarBenJij.nu Dag 11; San Christobal - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van dignus - WaarBenJij.nu

Dag 11; San Christobal

Door: Carin

09 Augustus 2013 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Vanmorgen heerlijk uitgeslapen en na een lekker ontbijtje de stad in om deze eens goed te gaan verkennen. Het is een goed onderhouden centrum, dat hebben we tot nu nog niet gezien. De straatjes om het grote plein zijn erg kleurrijk en er zijn veel kleine winkeltjes waar de meiden niet uitgekeken raken. Op het grote plein drinken we een heerlijke kop koffie, niet altijd te krijgen hier. We worden belaagd door kleine kinderen die iets willen verkopen. Michiel laat zijn schoenen poetsen door een jongetje en in no time zitten er wel 4 schoenpoetsertjes om ons heen. We delen de cola's met de mannetjes, zij blij en wij ook een goed gevoel. Later komen we nog een jongetje tegen die vogelfluitjes verkoopt, volgens de meiden heeeel schattig. We betalen " de hoofdprijs" maar dat doen we graag voor zo' n schitterende lach. Hij komt ons nog achterna om te demonstreren hoe we het fluitje moeten gebruiken, dat is nog een service :)
We halen bij een bakkertje de lunch op om in de tuin bij het hotel op te eten. Michiel, Sascha, Cas en ik gaan om 2 uur met een gids mountainbiken in de bergen rondom San Christobal. Er is al een groep in de ochtend geweest en we horen dat het wel zwaar is, maar wel de moeite waard.
We lopen eerst een klein half uurtje naar de gids en als we gehelmd zijn rijden we de stad uit. Dat is al een ervaring op zich. Door de "krottenwijken" van San Christobal heen fietsen is al een belevenis.
Al snel komen we buiten de stad waar we aan onze eerste klim beginnen. Cas is goed bezig maar de klim is 3 km lang en erg stijl en we fietsen midden op de dag. De gids en Sas zijn de enige die niet hoeven af te stappen, het is loodzwaar. Cas denkt als hij boven is dat hij dood gaat en zo voelt het voor mij ook wel een beetje. We drinken een cola en eten een banaan en gaan weer verder. Op kleine bospaden, door maisvelden , met vrij veel hoogte verschillen, heel gaaf. We komen op een gegeven moment bij een Mayadorp, prachtig. We mogen geen foto's nemen, maar wel lekker in het gras even bijkomen. Daarna fietsen we door de heuvels naar een park waar we even afstappen en rondlopen. Daarna de laatste klim en die is wederom pittig, maar het gaat goed. De afdaling is erg link, erg steil en erg gevaarlijk doordat de weg uit grind bestaat. Maar ook daar slaan we ons dapper doorheen. Het laatste stuk is dalen door de stad, zeer intensief. Sacha en de gids zijn hebben de hele tocht het zadel gehouden, super knap. Na 4 uur zetten we de fietsen weer neer en lopen we met een ijsje weer naar het hotel. Snel douchen en lekker eten en daarna met iedereen nog even de karaokebar in, erg leuk.

• 13 Augustus 2013 - 08:25

Oma Rietje:

Wat een stoere familie hebben wij! Petje af. En ook weer: wat een belevenis.

Heeft Machteld dit verhaal geschreven? Compliment. Of fietste Carin ook mee? .

Liefs van grootje