Dag 4 en 5. Celestun, Uxmal - Reisverslag uit Celestún, Mexico van dignus - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5. Celestun, Uxmal - Reisverslag uit Celestún, Mexico van dignus - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5. Celestun, Uxmal

Door: Carin

02 Augustus 2013 | Mexico, Celestún

Vanmorgen weer de wekker om half 7, om vervolgens om 7 uur een ontbijtje te scoren;toast, een pannenkoek, lekker fruit en een glas sap.
Om stipt 8 uur stappen we de bus in om te gaan varen in een lagune, waar het tot mei roze ziet van de flamingo's. Wij moeten dus goed naar wat roze gaan zoeken.
Het vertrekpunt van de boten is een idyllisch wit strand met een azuur blauwe Golf van Mexico. We geven eerst onze lunch door bij de strandtent waar we na onze boottocht terug zullen keren.
We vertrekken met drie boten, met behoorlijke snelheid over de Golf om vervolgens de lagune in te varen. Een prachtig gezicht is het om te zien hoe de pelikanen hun maaltijd vangen.
Het is heerlijk in de boot, hij gaat met grote snelheid over het water.
We spotten zowaar een groep flamingo's. Vervolgens varen we door de mangrove heen, het water is door koperkleurig. Op de takken van de bomen zitten enorme termietnetsen. Michiel en Cas nemen nog een duik in het mangrovebos. Daarna zetten we weer koers naar het strand. De tocht is een stuk onaangenamer, er zijn golven gekomen en wij moeten er dwars overheen. Niet heel geweldig voor Michiel zijn rug.
Op het strand heerlijk vis gegeten en daarna lekker zwemmen en voor het eerst in dagen, koffie!
Zonnen doe je hier niet. Het is echt heel warm, maar lekker onder een afdakje naar het water kijken is ook niet verkeerd.
De kinderen vermaken zich prima met de groep.
Helaas komt aan dit relaxte dagje een eind. We stappen de bus in naar Celestun. Een heel klein dorpje waar we de plaatselijke pizzabakker blij maken om daar met de hele groep te gaan eten. Na een aantal bestellingen kunnen we geen medium pizza meer bestellen omdat de platen op zijn. Op tijd weer naar bed want om 7 uur worden we weer aan het ontbijt verwacht.

Uxmal
Het begint al bijna te wennen om zo vroeg op te staan. Machteld had haar wekker al om 6 uur gezet om te appen met Nederland (lees Brent).
We zijn de eerste bezoekers van de piramides van Uxmal. Wat een imposante bouwwerken, prachtig om te zien. Helaas is het weer heel heet en lopen we van boom naar boom waar de gids prachtige verhalen vertelt over de Maya's en hoe dit hele complex gebouwd is. Het is werkelijk zeer groots en indrukwekkend. We mogen nu een piramide beklimmen en dat is wel een ervaring. Boven is het uitzicht wederom prachtig.
Er lopen ook heel wat leguanen rond die net zo fanatiek gefotografeerd worden als de piramides.
Na afloop van de bezichtiging heeft de gids voor ons een lekkere beker fruit.
Ruben heeft geregeld dat we op loopafstand van het park kunnen zwemmen in het zwembad van de daargelegen lodge. Er wordt een fanatiek spelletje lummelen in het water gespeeld tussen de volwassenen en de kinderen. Daarna lekker lunchen en dan de bus weer in.
Je kunt heer trouwens heerlijke sopa de lime eten.
Onderweg naar het hotel gaan we nog langs bij een Mexicaanse familie. Erg leuk om te zien hoe de mensen leven. In de kleine huisjes (hutjes) ontbreken de hangmatten niet. De eigenaar van het huis laat zien op welke manieren je de hangmat kan gebruiken. Ook mogen we een kijkje in de kookhut nemen. Zijn vrouw is tortilla's aan het bakken en natuurlijk mogen we proeven. De man demonstreert hoe je van een blad sisal maakt, erg leuk om te zien.
Omdat het net geregend heeft en de grond niet geplaveid is, is bij iedereen zijn schoeisel wel een kilootje zwaarder geworden. Gelukkig ligt er voor het huis op de straat een enorme plas. Het is bijna niet te doen om daar met met onze slippers doorheen te lopen omdat het water kokend heet is.
Als we enigszins schoon zijn, stappen we de bus weer in om naar het hotel in Campeche te gaan. Een leuk hotel in een oude stad waar de Spanjaarden hun handel in goud en hout verdedigden tegen de Hollandse, Franse en Engelse piraten. We eten met zijn vijfjes en als we nog een rondje stad willen doen begint het enorm te onweren en te regenen. Dan maar naar het hotel om een spelletje te doen en maar eens een keer vroeg naar bed.