Mooie contrasten - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van dignus - WaarBenJij.nu Mooie contrasten - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van dignus - WaarBenJij.nu

Mooie contrasten

Door: Michiel

12 November 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Zaten we 2 dagen geleden nog luxe te doen in een prachtig 5 sterren hotel met overdadige buffetten (waar we zwaar van genoten; m.n. de Sushi.....). En dat in een megastad waar de superhoge torens je om de oren schreeuwden; en dat in een aziatisch land waar de hoofddoekjes het straatbeeld domineerden. Nu zitten we gezellig in een voor 6 personen wat krappe camper (m.n. als je alles moet omtoveren in bedden) op een sobere camping op het platteland van Nieuw Zeeland. Waar de prachtige natuur een beetje lijkt op Zuid Frankrijk en de bebouwing en de mensen op Wisconsin USA, m.a.w. niet echt modern.
En het goede nieuws is: het is genieten met een grote G.
Lekker een lunchstop langs de kant van de weg. Opklapstoeltjes en tafeltjes eruit. Boterhammen smeren en kijken naar de koeien. Heerlijk bij de camper dineren: pasta met brocoli; met yoghurt uit de glazen toe. In een klein dorsp supermarktje boodschappen doen; beetje voetballen op het veldje; en een boekje lezen, terwijl de meiden de afwas doen.

Toch vond ik ook Kuala Lumpur heerlijk. Lekker door zo'n wereldstad lopen, en je verwonderen over de enorme ontwikkeling. En ook de enorme diversiteit in bebouwing maar ook mensen. Hoewel ook Maleisie een zeer islamitisch land is, is er een grote mate van verdraagzaamheid. Ook boeiend is te horen en lezen waar het land mee bezig is. De ontwikkeling van de laatste 20 jaar is enorm. Met name te danken aan een stabiele regering. Voor de groei heeft men ruim 2 miljoen gastarbeiders uit o.a. India en Bangladesh over: meer dan 5% van de populatie. Naast Kuala Lumpur heeft men een nieuwe stad gebouwd voor alle overheidsorganen en de ambtenaren. Echter ook hier wordt nu gesproken over mogelijk een economische recesssie. Goed om in de kranten te lezen (engelstalige kranten vanwege het koloniale verleden) dat climate change een hot topic is; zelfs op de kleine tentoonstelling in de twin towers was hier een educatief hoekje voor in gericht.

Onze reis naar Auckland was zonder problemen (op de vraag van de piloot aan de stewardessen na om te gaan zitten vanwege turbulentie die verwacht werd......; het viel mee), waarbij het bijna niet slapen van Carin en mij was ingecalculeeerd. Voor de kids was het beter. We vlogen om 21.30, dus die konder op onze schoten wel wat uurtjes pakken. Helaas mochten ze niet -zoals we wel vanuit Amsterdam hadden gedaan met Cas - op de vloer voor onze voeten slapen. Omdat de vlucht toch weer zo'n 10 uur duurde (best ver weg dat NZ) en het tijdsverschil ook weer 5 uur is (waardoor het tijdverschil is opgelopen naar 12 uur) kwamen we rond 12.30 in de middag aan. Het goede nieuws was dat we niet zo heel lang hoefden te wachten voor we naar bed mochten...

Nadat we de camper hadden opgehaald, hadden we niet veel zin meer om ver te gaan rijden en zijn we richting de eerste camping gereden, in de buurt van Aukland. Wel even wennen: stuur zit aan de verkeerde kant; schakelen met links (waarbij ik uberhaubt verwend ben met automaat, en normaliter ook geen handrem heb, die ik nu voortdurend vergeet..); de auto is vrij groot (7m lang); en men rijdt er ook nog aan de verkeerde kant van de weg. De camping die we zochten was een "top 10" camping, dus dat zou wel goed zijn. Dat was het ook, maar je moet je geen voorstelingen maken van grote franse of italiaanse campings met winkels, zwembaden, en ander vertier. Camperen is hier kort overnachten en niet echt lang verblijven. Alles is dus erg basic en klein. De camping van gisteren had misschien 30 plekken (en een aantal caravans of hokken); waar we nu staan heeft 50 plekken. Voor de rest is alles overigens keurig verzorgd.

We staan nu in Whangarei, 160km boven Auckland op North Island. Het is hier prachtig, en omdat de komende dagen niet al te best weer is voorspeld zullen we heel aktief zijn (waaronder natuurlijk ook een potje Catan behoort.

Groeten van ons allen
Michiel
NB: Frans; de fusie met Dekamarkt was me bekend tijdens de sollicitatiegesprekken. Is goede ontwikkeling!

• 12 November 2008 - 09:59

Jolanda:

Hallo allemaal,

Wat een eind vliegen nog. We hadden al zitten kijken op Google Earth en het is inderdaad heeeeeeel ver weg, maar supergaaf om daar heen te gaan. Voor ons nog een droom. Genieten zeg als ik dat lees over de natuur en de omgeving.
    Hier alles goed, echt herfst met af en toe flinke buien maar dat hoort erbij. Juf Monique heeft 2 dagen verstek moeten laten gaan omdat Lyndie in het ziekenhuis lag (nierbekkenontsteking). Ze is gelukkig weer thuis. Maar dat zal Machteld allemaal wel lezen via haar vriendinnen. Ga zo naar school want Noa heeft haar spreekbeurt over Katten en ik mag erbij zijn. Ze vindt het heel erg spannend (ik ook). Nou geniet met zijn allen van NieuwZeeland en alles wat daar te zien en doen is. We denken aan jullie en jullie worden gemist,

Veel liefs,
    Arjen Jolanda Anouk en Noa

• 12 November 2008 - 11:09

Rob En Ria.:

Lieve globe-trotters,
    Zo mogen wij jullie wel noemen. Dat hebben wij in onze jeugd toch wel gemist en nu mag ik het niet meer.
    Wij wachten af hoe het jullie in de camper vergaat, in plaats van de ruimte nu kort op elkaar. Hopelijk knapt het weer op en kunnen jullie veel buiten leven.
    Geniet er van en hou links van het midden.

Rob

• 12 November 2008 - 12:53

Hanneke:

nou hoe bevalt die camper na alle mooie hotels met zwembad. ja wel wat kleiner maar het is toch wel gaaf reizen alles mooi bij de hand. en stop je ergens heb je alles bij de hand. in iedergeval dat vonden wij in iedergeval. nou geniet er van.
    groetjes hanneke

• 12 November 2008 - 13:46

Riet:

Al weer verschillende malen tevergeefs dignus enz. aangeklikt...Zo geweldig dat we zo kunnen meeleven. Het is hier 'ademproblemenweer'. Morgen soweto gospel choir, vrijdag naar Almelo i.v.m. feest Klaas en Anja zaterdag en arrangement met 3 tenoren in theaterhotel. We genieten dus ook, maar anders. Schrok vanmorgen ook over bericht Dekamarkt maar dacht wel dat je het wist. Veel liefs voor allemaal, Riet

• 12 November 2008 - 19:13

Feline:

he machteld
    we hebben in de klas pietjes met crea geknutseld.
    en we hebben een klein vierkant doosje geschilderd en geschuurd.
    we vinden het erg leuk om jullie stukjes te lezen.
    leuke foto's

groetjes feline

• 19 November 2008 - 22:18

Irmgard:

lieve allemaal,

wat ben ik jaloers op jullie zeg. het klinkt allemaal geweldig en de foto's zijn erg mooi.

Hier gaat alles zijn gangetje, nx bijzonders. Wij genieten van de pre sinterklaas tijd. Brechtje is er helemaal vol van. Annebel kan staan, zitten, klappen en zwaaien en daar is ze zelf erg trots op.(en wij natuurlijk ook) het is nu 23.15 uur en wilco komt nu eindelijk thuis.er is nog niets veranderd....

Ik wens jullie een onvergetelijke reis. En ook al horen jullie niet zo veel van ons, wij reizen in gedachten met jullie mee.
    liefs wilco, irmgard, brechtje en annebel.