Gelezen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van dignus - WaarBenJij.nu Gelezen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van dignus - WaarBenJij.nu

Gelezen

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg

18 December 2008 | Maleisië, Kuala Lumpur

Zoals beloofd, alleen voor de liefhebber - en m.n. voor mezelf - nog een korte recensie van de 2e pluk boeken. En ook nu weer het advies: lekker iets anders gaan doen als je vind dat dit niet op een reisweblog thuishoort!
Ik begon het 2e deel met zware korst - gekocht in een mooi boekwinkeltje in Nelson (leuk stadje in noorden van Zuidereiland): Hot, Flat and Crowded, van de amerikaanse publicist (oa columnist van New York Times) Thomas Friedman. Dit boek was net uit en is een vervolg op een veelgeprezen boek van hem over de globalisering, Flat and Crowded, waarin hij aangeeft wat een impact het heeft dat nu in met name Azie honderden miljoenen mensen zich razendsnel ontwikkelen. In het boek dat ik met veel interese gelezen heb, combineert hij deze impactvolle trend met een aantal grote en diverse uitdagingen waar de wereld voor staat: klimaatverandering, petro-dictatorship (het feit dat de landen die veel olie en gas hebben, waar wij van afhankelijk zijn, boevenstaten zijn zoals Arabie of Rusland), het uitsterven van veel dier- en plantensoorten; het grotere wordende gat tussen arm en rijk door het internet; en energieschaarste.
Het boek geeft inzicht in deze problemen en geeft ook een aantal oplossingsrichtingen. Het is m.n. een pleidooi aan de amerikaanse politici om weer leiderschap te tonen in de wereld, en een groene revolutie te ontketenen. Een must voor de aarde en een "opportunity" om een nieuwe economie te creeren. Hoewel gericht op Amerika, vond ik het een erg lezenswaardig boek. Ik heb het dan ook met veel plezier door gegeven aan Myrna en Robbert, toen we met hen aten in Kaikoura.

Van hen kregen we 3 Nederlandse romans, die ik ook alledrie kon waarderen:
- Sonny Boy van Annejet van der Zijl (schijnt een bestseller te zijn, want op het stikkertje op de voorkant stond " 250.000 exemplaren"; eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord....). Het is non-fictie, want de geschiedenis van een vrouw die na een scheiding net voor WO2 met een surinaamse man trouwt (wat vrij uniek was in die tijd) en vervolgens het verzet in gaat. M.n. de oorlogsperiode hakte er behoorlijk in. Wat een ellende. Maar een prachtig boek.
- Joe Speedboot van Tommy Wieringa. Beetje bizar verhaal over een jongen die in een rolstoel zit en die niet kan praten. Maar geweldig leuk geschreven.
- Daglicht van Marion Pauw; een thriller. Gewoon een aardig en ontspannend boek. Goed geschreven.

In een 2e hands boekwinkel in Kaikoura had ik nog het boek van Bill Clinton "Giving" gekocht. Ik had dit boek op mijn leeslijst staan, al was het alleen maar omdat ik het boek al 3 keer cadeau had gegeven: aan pa Wim, en aan mijn voormalige collegae directieleden van BCC). Ik geef graag boeken met inhoud weg. Zo hebben bijvoorbeeld vele tientallen mensen al "7 Habits" van Stephen Covey van me gekregen; het is een beetje een tic van me. Het is natuurlijk wel een riskant van me om boeken weg te geven die ik zelf niet gelezen heb, dat heb ik er dan ook maar bij verteld. Giving (ofwel Geef) in het Nederlands, heeft als subtitel "How each of us can change the world", en dit leek me altijd goed om te geven. Nu moet ik zeggen dat het boek me, ondanks de goede bedoelingen, een beetje tegenviel. Iets te veel amerikaanse voorbeelden. Maar toch best lezenswaardig.

Zeker in vergelijking met het laatste boek dat ik heb gelezen: De dertien treden, van Ruth Rendell. Ik vond dit boek hier in een boekenkast op Lankawi, en volgens Carin was het een goede thriller schrijfster. Dat viel dus goed tegen. 300 bladzijden bagger. Die gaan we dus nooit meer lezen.
Ik zal jullie niet meer lastig vallen met de boeken van de laatste dagen. We hebben nog een engelse Patricia Cornwell; een boekje van Coetzee, en Carin is nu bezig in een oude Agatha Christie. In 1928 (!!!!!) geschreven en nog steeds goed te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 22 Okt. 2008
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 130014

Voorgaande reizen:

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Goodmorning Vietnam

28 Juli 2013 - 18 Augustus 2013

Mexico met Djoser junior

11 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Canada

24 Oktober 2008 - 20 December 2008

Familiereis 2008

Landen bezocht: