Gelezen (1) - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van dignus - WaarBenJij.nu Gelezen (1) - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van dignus - WaarBenJij.nu

Gelezen (1)

Door: GD

Blijf op de hoogte en volg

25 November 2008 | Nieuw Zeeland, Picton

Jullie zullen je mischien afvragen: wat interesseert mij het nu wat ze gelezen hebben. Het is toch een reisweblog? Maar aan de andere kant is het ook ons eigen reisdagboek, en ik vind het leuk om op te schrijven wat ik zo al gelezen heb, om het later nog eens terug te lezen. Daarnaast hebben we voor het eerst slecht weer, en heb ik er ook de tijd voor. Machteld vind het absoluut belachelijk en suggereert dat jullie snel wat anders gaan doen... Carin deelt die mening van harte. Als je wel wat boekentips wil, mag je doorlezen.
Een van de vele doelstellingen van mijn (oorspronkelijk oneindig) lange sabbatical was het lezen van mooie, spannende en wijze boeken. Ik lees heel graag boeken maar geef daar tijdens de niet-vakantieperiodes niet echt tijd/prioriteit aan. Aan kranten en tijdschriten heb ik dan ruim voldoende. Tijdens vakanties verslind ik vervolgens wel een paar kilo, en dus had ik hoge verwachtingen van mijn sabbatical. Na onze vakantie in Italie heb ik in 2 maanden "vrije tijd" echter geen boek meer aangeraakt......
Ik kan nu een deel van mijn belofte inlossen, alhoewel ik diverse boeken die ik nog wilde lezen niet heb meegenomen ivm de kilo's bagage. We hadden bedacht dat we wel engelstalige boeken konden kopen, en ik moet zeggen dat Carin al in haar 2e engelstalige boek zit (grote klasse), maar ik nog steeds in het Nederlands bezig ben. Dat heeft 2 oorzaken: ik kom altijd wat later op gang met boeken omdat ik altijd stapels tijdschriften meeneem uit de krantenbak. Dit keer waren dat oa de Sportweek (altijd als eerste!), een stapeltje Intermediairs (die ik eigenlijk alleen aanhoud vanwege de colums van Ben Tiggelaar; toch een beetje de Nederlandse Covey), Hemel (eenmalige glossy van het NBG), VIER (inspirerend kwartaalblad van de NCRV; vaak goed voor gespreksgroepsstof) en MIND (leuk blad dat Carin vaak koopt over psychologie). De 2e reden van Carin's engelse voorsprong is dat ik wel al haar boeken lees maar zij niet al de mijne. Zo heb ik net Kruistocht in Spijkerbroek uitgelezen (van Machteld), en die kende Carin al. Overigens heb ik ervan genoten. Nu nog de film bekijken; die hebben we ook bij ons. Er is overigens nog maar 1 keer DVD gekeken. Door de kids, op de TV in de camper: de club van Sinterklaas. We hebben nu geen TV/DVD in de auto, maar met dit weer kan de laptop ook hier nog nuttig worden....
Het andere boek dat Carin niet gelezen heeft is mijn favoriet tot nog toe. En ook een leestip. Maar dan alleen voor diegenen die niet al te snel depressief worden. Het boek heet De laatste generatie; en is geschreven door een beroemde milieu journalist uit de UK, genaamd Pierce. Hij beschrijft de historie van ons klimaat en alle aspecten die daar een rol bij gespeeld hebben: de rol van gletsers, het amazonegeboed; de stratosfeer; CO2 maar zeker ook Methaan; oceaanstromingen, etc. Met dit boek, dat zeer makkelijk geschreven is, wordt je snel wijzer over de ingewikkeldheid van het kimaatsysteem. Ik had dit boek (en het boek Hitte, dat ik in Toscane afgelopen zomer heb gelezen over oplossing voor ons CO2 probleem) gekregen van Maurits Groen, de man die Al Gore al 2 keer naar Nederland heeft gehaald en die ik had gestrikt als voorzitter van ons GroeneStekker seminar in april. Als je geintereseerd bent, krijg je een exemplaar van me.Is ook te bestellen via de site van Maurits Groen communicatie. Hij verkoopt ze voor 5,-; idealistisch prijsje! Ons exemplaar is natuurlijk doorgegeven aan andere reizigers.
Een andere leestip is een boekje dat we van buren op een vorige camping kregen (een jong stel met 2 kinderen die hun bedrijf hadden verkocht en een jaar lang aan het reizen waren) over een Duitse vrouw die is opgegroeid in de jungle van Nieuw Guinea. Het heet Dochter van de Jungle, en de auteur is Sabine Kuegler. Ze verhuisde op haar 7 naar Nieuw Guinea om bij een net ontdekte stam te gaan wonen, en verhuisde op haar 17 weer terug. Zeer mooi, leuke en ontroerend. Zie ok www.dschungelkind.de.
Ook een heel leuk boekje dat we hebben gelezen was van Joris Luiendijk over zijn tijd als corrspondent van oa NOS in het Midden Oosten. Schokkend wat hij beschrijft over de dictaturen in het MO; de strijd in Israel, maar zeker ook over de rol van de journalistiek. Al was dat gezien mijn eigen ervaringen niet eens zo heel verrassend.
De journalistiek was er ook de reden van het lezen van het boekje van ex-kamerlid Duivendak, Klimaatactivist in de politiek. Tijdens onze vakanties lees ik ook graag kranten (zeker tijdens olympische spelen!), en dan ontkom je er vaak niet aan om de Telegraaf te lezen omdat dat de enige krant is die er is. (Overigens gaat dat kranten lezen hier niet op, dus ik ben echt een beetje van de wereld, behalkve af en toe www.nu.nl; m.n. voor de voetbaluitslagen). Nu is de krant van "wakker" Nederland wat betreft mijn 2 belangrijke interesse gebieden (sport en economie) geen drama, maar voor de rest vind ik het bagger. Tijdens onze vakantie was er de affaire Duivendak; wat een riool journalistiek was dat. Je begrijpt opeens een stuk beter waarom er zoveel Wilders ern Verdonk aanhangers zijn. Er zijn tenslotte ook 800.000 Telegraaf lezers. (sorrie voor hen die ik hier beledig). Mijn interesse in het boekje dat de aanleiding was van de afaire (omdat hij in een regeltje aangaf ooit betrokken te zijn geweest bij een inbraak bij een ministerie) was echter wel gewekt. Ook al omdat ik ooit met hem een afspraak zou hebben die ik heb afgezegd maar nooit meer heb ingepland, en omdat ik zijn partner vrij goed ken (voorzitter van Natuur en Milieu). En ik moet zeggen: een lekker leesbaar boekje met behoorlijke wijze inhoud.
Ook aardig maar wel minder was het boekje Ondernemers zijn ezels, van Paul Fentener van Vlissingen, voormalig topman van SHV. Ook het boekje van Lance Armstrong over zijn strijd tegen kanker was aardig. Daarnaast voor het eerst Saskia Noort gelezen, Nieuwe Buren en nog iets waar ik niet meer op kan komen. Heeft echt indruk gemaakt...... Oh ja van Nicci French. Nu begin ik in mijn laatste Nederlandse boek (waarbij we elke camping weer even snel kijken of er nog wat ligt, dus zeg nooit echt laatste), een boekje dat ik al heel lang heb liggen van de Dalai Lama. We houden jullie op de hoogte.

  • 25 November 2008 - 10:19

    Familie Lemmers:

    Heerlijk om zo te kunnen lezen! Blijf genieten

  • 25 November 2008 - 19:40

    Rob En Ria:

    Doet mij een genoegen te lezen dat je krantenbak eindelijk leeg komt. Hij liep al maanden over. Voor wat je boek recenties betreft, wellicht kan je Martin Ross opvolgen. Je doet het aanprijzen goed. Wij wensen jullie nog veel plezier en hopen dat het weer beter wordt.

    groetjes aan allen .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 22 Okt. 2008
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 130054

Voorgaande reizen:

22 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

Goodmorning Vietnam

28 Juli 2013 - 18 Augustus 2013

Mexico met Djoser junior

11 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Canada

24 Oktober 2008 - 20 December 2008

Familiereis 2008

Landen bezocht: