Dag 22 /23 Mekong Delta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van dignus - WaarBenJij.nu Dag 22 /23 Mekong Delta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van dignus - WaarBenJij.nu

Dag 22 /23 Mekong Delta

13 Augustus 2015 | Vietnam, Can Tho

En nog zijn we niet klaar met het bekijken van het land. We worden vanmorgen om half 8 verwacht in de lobby van het hotel. Na een heerlijk ontbijt, het lekkerste tot nu toe, staan we beneden klaar. We stappen met nog 1 Engels stel de bus in en pikken vervolgens nog een Nederlands stel en een Engels gezin op. Dan rijden we HCM uit. We komen al snel op een prachtige snelweg waar geen brommer/ scooter rijdt.
De gids vertelt ons dat deze weg door de Japanners gefinancierd is. Zo geven zij "ontwikkelshulp" en kunnen zij invloed uitoefenenen. De Vietnamezen hebben liever hulp van de Japanners dan van de Chinezen die zij op dit moment als hun grootste vijand zien. Zo is recent de leeftijd waarop je opgeroepen kan worden voor het leger en ieder jaar twee weken op herhaling moet van 45 naar 60 jaar opgetrokken.
Het eerste stuk rijden we door vlak land
, met aan weerszijde van de weg rijjstvelden met af en toe een paar graven in het rijstveld. Het blijft leuk om naar buiten te kijken. Het leven speelt zich langs de weg af en er blijft veel te zien, heel leuk. De gids wijst ons op een groot huis en vraagt ons hoeveel mensen daar wonen. Het blijken er maar dire te zijn. Het is de landeigenaar van de rijstvelden met zijn vrouw en dochter, een zeer welvarend man. Helaas is zijn dochter van 25 nog niet aan de man, volgens onze gids omdat geen man haar wil. Ze schijnt erg lelijk te zijn.
Na een kleine twee uur tijden komen we bij de rivier aan. Er ligt een boot klaar voor ons met heerlijke stoelen. Het is echt een belevenis, op en langs het water gebeurt er van alles. We varen eerst langs een kleine floating market. Dit is anders dan in Thailand. De boten zijn groter en dicht en aan een bamboestok op de boot hangen ze het product dat ze verkopen. Kleinere boten varen langs de boten om te kopen. Een prachtig gezicht.
We stappen uit bij een kleine werkplaats waar ze lokale producten/ snoepjes van kokos en rijst maken. Het is erg leuk om het productieproces te zien en te proeven. We moeten ook de lokale whiskey proeven, volgens de gids drinken de mannen hier dagelijks een liter van:). In de fliessen whiskey liggen o.a. slangen, ik sla over.
Als we verder lopen vraagt de gids wie een baby-cobra om zijn nek wil......zeker meer dan een meter lang. Mach staat al buiten en vertikt het om weer naar binnen te komen, maar Sas en Michiel gaan heel stoer staan met de slang om hun nek. Al wordt Michiel wel even zenuwachtig als de slang met zijn kop zijn kant op komt. Daarna zien we het poffen van rijst in een pan met heet zand en vervolgens halen ze het door de hete aardbeienmoes...heerlijk. Natuurlijk moeten er daarna inkopen worden gedaan.....mmmmmm.
We stappen de boot weer in en varen een stukje terug om vervolgens verder te varen.naar een grote fruittuin waar we getrakteerd worden op heerlijk fruit, vooral het jackfruit vinden we erg lekker. Als we onze buikjes vol hebben, lopen we nog een rondje om het friuit aan de bomen te bewonderen. Onze volgende stop is een eiland midden in de rivier de Mekong. Op sommige punten is de rivier wel 5 km breed. We komen op een idyllisch plekje waar vandaan we eerst een klein fietstochtje maken. De kinderen kruipen liever de hangmatten in en daarna lunchen we. Cas durft het aan om de olifantoorvis uit de rivier te proberen, een groot succes. Het restaurantje waar we eten is ook een homestay, erg leuk. Onze laatste stop voordat we drie uur gaan varen is een pottenbakkerij. Schrijnend om te zien onder welke omstandigheden de mensen daar werken voor een hongerloontje. Het is er bloedheet, de ovens worden gestookt op de vliesjes van de rijst. Onder de indruk gaan we onze "luxe" boot weer in.
Nu gaan we drie uur lang genieten. Ik kom ogen tekort, er wordt gevaren, gewassen, gekookt, gezwommen, geplast, gewerkt in en aan de rivier. Halverwege springt er nog een man aan boord die onze tweede schipper is voor als we de rivier bij Can Tho moeten oversteken. Het is verplicht om dan twee schippers te hebben, maar onze gids vertelt ons dat de beste man niet kan varen en alleen voor de show achterop de boot zit zodat de waterpolitie denkt dat we twee schippers hebben. Het gaat allemaal goed en we komen heelhuids aan in Can Tho, de hoofdstad van de Mekong Delta. We hebben een leuk hotel aan de rivier en kunnen vanaf ons dakterras de bedrijvigheid op de rivier gadeslaan.
Na een douche gaan we eten en duiken vroeg ons mandje in, morgen 6 uur in de boot naar de grote floating market.

Kwart voor 6 open ik de gordijnen en heb een prachtig zonsopgang over de rivier. Ik loop nog even naar het dakterras en geniet van het uitzicht.
Om 6 uur staan we klaar en lopen naar een boot. Het is onvoorstelbaar hoe de stad al leeft, er wordt gesport in de parken en op de boulevard.
Een klein half uurtje varen en we komen aan bij de markt. Leuk om te zien, er wordt volop handel gedreven. We varen er langs en stoppen vervolgens bij een marktje op de kade. Hier kijken we echt onze ogen uit. Niet alleen vanwege de prachtige groentenkraampjes en vleesstallen, maar met name naar de visstallen waarin ook vis levend te zien is. In alle maten, maar ook kikkers, dood en levend, sommigen met de kop er al af..... En toch springend zonder kop.
Vervolgens ontbijt en om 9.45 de luxe bus in voor de terugreis door de delta. Allereerst over een grote nieuwe brug, ook door de Japanners gebouwd. Wel in 2 keer want de eerste stortte in, met 100 doden tot gevolg. Om 14 uur komen we aan en zijn we ons lekker gaan nestelen met een boekje bij het zwembad. Met massage en pedicure als toetje. Vanavond na een zeer natte wandeltocht heerlijke gegeten in de Temple Club, een beroemd restaurant in een mooi oud frans pand. Brad Pitt en Angelina Jolie schijnen hier ook te komen, maar waren vanavond verhinderd.... Het hinderde ons niet om ons potje te klaverjassen en goede gesprekken te hebben over seks en andere belangrijke zaken.
Morgen laatste dagje, in HCMC