Dag 13 en 14 Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van dignus - WaarBenJij.nu Dag 13 en 14 Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van dignus - WaarBenJij.nu

Dag 13 en 14 Hoi An

05 Augustus 2015 | Vietnam, Hoi An

Wat een heerlijk en mooi stadje is Hoi An. We genieten met volle teugen.
De wekker gaat weer vroeg af...we gaan fietsen met een gids. Dat betekent dat we om 8 uur in de lobby van het hotel staan. We zijn, Michiel, Sas en ik. Cas heeft nog steeds hoofdpijn en Machteld blijft bij hem. Zij kruipen dus weer terug in bed. De groep bestaat uit zo'n 15 man, allemaal Nederlanders. De gids is een leuke vrouw.
Alhoewel het nog maar 8 uur is, is het al behoorlijk zweten. De gids draagt een spijkerbroek, schoenen met sokken en een dik vest. Dan draagt ze ook nog een grote hoed. De meeste vrouwen lopen er hier zo bij. Ze willen zo blank mogelijk blijven en ontwijken ieder zonnestraaltje.
De tocht voert ons naar de rivier waar onze fietsen in een bootje getild worden en wij op kleine bankjes mogen plaatsnemen. Het landschap om ons heen is werkelijk prachtig. Als we aan de overkant zijn aangekomen lopen we door een dorpje waar veel houten beelden en onderdelen voor pagodes met de hand worden gemaakt. Mooi om te zien.
Terug naar de overkant van de rivier en op weer op de fiets. De gids zet het tempo er goed in. We rijden via de andere kant van de stad de velden in. Op een idyllisch wit landweggetje met aan weerskanten palmbomen zien we de waterbuffels grazen. Prachtig! We stoppen bij zo'n enorm beest en Michiel en Sascha mogen boven op dat beest klimmen. Natuurlijk tegen een kleine vergoeding die we aan de jongen van de waterbuffel geven. Nooit gedacht dat Sas het zou doen, want als ze door een weiland met schapen of koeien moet lopen vindt ze dat heel eng.
We zien ook poeltjes met water en we horen dat ze daar garnalen kweken.
Bij een huisje midden tussen de velden met allerlei kruiden stoppen we. We mogen de grote "tuinen" in en krijgen uitleg over welke kruiden bij welke gerechten worden gebruikt. Zo zijn er in Vietnam verschillende soorten basilicum, hebben we morning glory en nog veel meer. Na de rondleiding krijgen we water van het huis te drinken. Heerlijk, met gember en verschillende kruiden. Daarna nog eigen baksels, die veel weghebben van een schuimblok tot een rijstewafel. Dan is het tijd om terug te gaan.
Gelukkig is Cas opgeknapt en duiken we met z'n vijfjes het zwembad in. Om een uur of 3 gaan we naar het strand, zo'n 20 min fietsen. We krijgen een tip voor een rustig strandje van de manager van het hotel. We komen op een prachtig plekje terecht.
We zien hoe vissers hun net uit het water trekken, geholpen door een paar toeristen. Zwaar werk, maar een mooi gezicht. De opbrengst is best aardig.
Aan het eind van de dag wordt er nog fanatiek gevolleybald en daarna springen we op onze fiets om voor het donker in het hotel aan te komen.
's Avonds eten we bij Morning Glory, een restaurantje met authentieke Vietnamese gerechten. Heerlijk, alleen Michiel vindt het wel heul heet. De gids van vandaag vertelde ook dat het eten in het noorden wat flauw is, in het midden pittig en in het zuiden zoet. Ik vind het heerlijk, Michiel zijn deel moet nog komen:)
We lopen terug via de kleermaker van de jurken van de meiden, maar deze gaat helaas net dicht. Nu moeten ze morgenochtend komen om te passen.....ze kunnen niet wachten.

Dag 14
Vandaag niets op het programma, maar we willen graag de markt bezoeken. Daar waren we gisteren tijdens de fietstour langs gefietst. Na weer een overheerlijk ontbijt met geroosterd brood en bananenpannenkoeken stappen we het hotel uit. Pffff, wat is het heet en dan "verdwalen" we ook nog. Bij iedereen loopt het zweet zo de onderbroek in. De markt wordt gevonden:). Prachtig, zoveel kleuren, geuren en mensen. We kopen nog wat souveniertjes en dan drinken we onder een boom en met een blower op ons gericht een koud drankje. We zitten in een tentje aan de rivier en zien op de muur waar het water bij de twee laatste (2011 en 2013) grote overstromingen heeft gestaan.
De gids van gisteren vertelde dat ze in dit gebied vaak met overstromingen te maken hebben. Ze verklaarde dat het eten hier daarom ook zo zout is, omdat ze het standaard zo inmaken zodat ze in tijden dat er niet geoogst kan worden toch eten hebben.
Dan nu het hoogtepuntje van de dag. De meiden moeten hun jurk passen. Het staat ze fantastisch, alleen de zoom moet nog worden vastgezet. Eind van de middag zijn ze klaar. Michiel haalt zijn winterjas op en dan terug naar het hotel. We trekken onze zwemkleding aan en stappen op de fiets naar het strand.
We gaan weer naar het strandje van gisteren en daar vermaken we ons de rest van de middag. Michiel, Machteld, Sascha en Cas krijgen nog een massage en er wordt nog volleybal gespeeld. Cas doet het voor het eerst en kan het best aardig.
Na een douche in het hotel eten we in het stadje en klaverjassen we nog een potje. Dan de koffers en rugzakken pakken voor morgen. We vliegen naar Nha Trang waar we worden opgepikt en naar Palmeneiland worden gebracht. Daar zullen we de komende 4 nachten doorbrengen.
De taxi rijdt morgen om half 6 voor, welterusten.

• 09 Augustus 2015 - 09:57

Esther:

Oooh, die fietstocht was vast geweldig!! Stoer Sas, op die buffel! En nu willen we natuurlijk de foto's met de jurken zien:). Geniet nog lekker van jullie laatste week!