een paar dagen verder..... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van dignus - WaarBenJij.nu een paar dagen verder..... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van dignus - WaarBenJij.nu

een paar dagen verder.....

Door: GD

01 November 2008 | Indonesië, Batavia

Het is zaterdag. Ik zit op mijn bed in onze nieuwe lokatie in Noord Bali: Lovina; het hotel heet Bali Taman, en ligt direct aan het strand. En we hebben weer veel mazzel, want we zijn ge-upgrade naar het beste plekje van het hotel (overigens allemaal laagbouw),: de family suites, met uitzicht op de tuinen en het strand! Je kunt het zo mooi niet bedenken. Volgens de receptie hebben ze een Hotspot, dus dat gaan we zo even proberen. (is dus gelukt. Best cool, maar ook een beetje genant). Ondertussen is juf Carin weer goed bezig....
We hebben de afgelopen dagen veel gedaan en veel gezien. Woensdag hadden we nog een dagje Ubud, waar we het stadje verder onderzocht hebben, huiswerk hebben gemaakt en weer heerlijk hebben gegeten. We gaan de Balinese keuken steeds meer waarderen; alleen Cas mekkert voortdurend en komt niet veel verder dan droge rijst,,,, De heerlijke vruchtenjuices en pisang goreng worden elke dag genuttigd, maar ook nasi goreng, mie goreng, sateh etc smaken goed,
Donderdagochtend werden we opgepikt door Thomas, onze gids en Bouwe, onze chauffeur voor de komende dagen. We gingen op weg - in een ruim busje, met airco - naar Munduk in het Noorden van Bali in de bergen. Onderweg deden we 2 tempels aan, en genoten we van de prachtige landschappen, de leuke dorpjes en het gewone Balinese straatleven: de kinderen wandelend in uniform naar school, de vele honden op straat, alle brommers (het vervoermiddel) en de vele kliene winkeltjes aan de kant van de weg. Ondertussen vertelt Thomas allerlei achtergronden. Heel aardig, zoals alle Balinezen. Thomas spreekt ook een klein beetje Nederlands, dus dat is leuk voor de kinderen, alhoewel zijn uitspraak moeilijk voor hen is.
Munduk ligt op een bergkam met aan beide kanten tropische woud met tussendoor rijstvelden. Er is bijna geen toerisme en dat willen ze zo houden. De lodges waar we in sliepen was eenvoudig maar prachtig, Geen airco, maar de temperatur was ook niet zo hoog, en de regen kwam in de middag veelvuldig naar beneden. Op vrijdagmorgen hadden we wat mij betreft het hoogtepunt tot nu toe: een prachtige trekking door de jungle van bijna 3 uur. Aan het eind waren we allemaal versleten maar heel voldaan. We hadden niet alleen gezwommen bij een waterval, maar ook veel geleerd over allerlei vruchten die aan de bomen groeiden. Daarna smaakte de cola op een piepkleine terrasje in Munduk heel erg lekker.
Vanmorgen zijn we op weg gegaan naar Lovina, met onderweg een stop bij een warm water bron waarin we hebben gezwommen. Schijnt goed voor de muggenbeten te zijn, die de kids hebben opgelopen de afgeopen dagen.
In Munduk heb ik elke avond met Thomas na het eten, hij kwam er bij de koffie pas bij, nog een uurtje gesproken ovdr Nederland, Indonesie (hij komt zelf van Sumatra) en de "toestand in de wereld". Hartstikke leuk. Als je hier bent voel je je echt een rijke stinkerd, en dat voelt niet altijd erg gemakkelijk. Niet te veel afdingen en goede fooien geven is het devies. Aan de andere kant realiseren we ons ook dat zonder die rijke stinkerds de economie er niet goed bij zou liggen: 60% van de Balinezen is afhankelijk van toerisme, en het land lijdt nog steeds onder de bloedige bomaanslagen die in 2002 en 2005 in Kuta waren. M.n. Australierse en Amerikanen komen minder. Oveirgens ligt west Australie hier slechts 3,5 uur vliegen vandaan en daarom zitten hier (maar dan m.n. in Kuta waar wij niet komen) erg veel Aussi-strandvakantie-vierders. Ook 9-11 heeft er voor gezorgd dat Indonesie - als grootste Moslimland ter wereld - minder bezocht wordt. Er zijn bijv. geen rechtstreekse vluchten meer op Sumatra, terwijl 10 jaar geleden ook KLM daar nog rechtstreeks heenvloog. Daarom werkt Thomas nu niet meer thuis maar op Bali. Vanavond hebben we Thomas en Bauwe uitgenodigd met ons mee te gaan dineren. De vis schijnt hier goed te smaken. Morgen en overmorgen vroeg op om te gaan snorkelen en dolfijnen te gaan bekijken.
NB Net heerlijk gegeten, visrestaurant met tafeltje op het strand, 2 meter van de vloedlijn. Beste romantisch
NB2 Cees, van harte
NB3. Machie zal morgen schrijven. Die ligt nu te slapen
NB4. Met Feyenoord komt het helaas ook dit jaar niet meer goed. Tragisch, want met Verbeek had ik er veel vertrouwen in
NB 5. Dank voor alle reacties

• 01 November 2008 - 14:50

Jolanda:

Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Het begint toch wel een beetje te kriebelen, behalve die muggebeten dan..
    Ik hoop dat jullie veel dolfijnen zullen zien, dat blijft toch altijd weer heel bijzonder.
    Groetjes vanuit een herfstachtig Voorhout,
    Jolanda

• 01 November 2008 - 16:22

Rob En Ria:

Lieve allemaal,
    Het klinkt allemaal erg goed van wat jullie beleven. De muggenbeten moet je maar op de koop toe nemen, je moet er per slot van rekening nog iets voor over hebben. Hier gaat alles goed, behalve het weer en verkeer, het is koud en regen. ( nog maar 8x Leiden)

groetjes Rob en Ria.

• 01 November 2008 - 19:30

San En Enno:

Erg leuk om jullie belevenissen te lezen en geweldig dat jullie zo genieten! Vandaag hier een echte herfstdag... Maandag staat de 2e operatie van Enno gepland...dan zit je op Bali wel beter! Groet van San en Enno.

• 02 November 2008 - 10:59

Henk Jan:

Hallo Luitjes,
    Leuk om jullie reis te volgen en heerlijk om te zien dat je je druk kan maken om zaken waar je je normaal gesproken niet van bewust bent. We zijn benieuwd naar de foto's.

• 02 November 2008 - 12:50

Riet:

Leuk, elke keer die verhalen. Heb nog zelden zo dikwijls de computer aangezet om te kijken of er iets van jullie was...
    Dat van die fooien herkennen we van onze vorige reis en ook het belang van toerisme.
    Allemaal een moeder/oma-kus

• 02 November 2008 - 20:07

Mieke:

ha broer en de rest,
    gaaf om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Een aantal dingen heel herkenbaar van onze reis naar Indonesie. In gedachten zie ik jullie daar lopen en genieten. de natuur is er gaaf, he. Vruchten, sawa's, dieren echt geweldig. Inderdaad leuk om op deze manier mee te genieten met jullie.
    hier alles zijn gangetje.

Dikke kus!!
    Mieke